Els aliments light aprimen?

Avui dia es poden trobar al mercat una gran quantitat d’aliments amb la qualificació de light, és a dir “lleuger”, “alleugerit”, com per exemple derivats làctics, pernil dolç, paté, maioneses, cacau en pols, refrescos, melmelades, galetes, pa de motllo, etc.

El terme light s’aplica als aliments que tenen una reducció del seu valor calòric respecte de l’aliment complert, amb independència de que se n’elimini o no la fracció grassa. La reducció en l’aportació de calories d’aquests productes es duu a terme disminuint la quantitat d’hidrats de carboni o de greixos fent servir substitutius com per exemple edulcorants. De vegades el producte pot ser gairebé acalòric, tot i que pugui contenir altres nutrients valuosos, com ara vitamines o minerals. Degut a la reducció de calories, el seu contingut energètic és menor que la mateixa quantitat d’aliment no modificat. Malgrat tot, això no significa que aprimi, ja que per tal de perdre pes cal que hi hagi un equilibri negatiu entre el que es consumeix i el que es gasta. Per tant, consumir productes light només aconseguirà un efecte aprimant si es redueixen de l’alimentació diària els aliments globalment més calòrics, siguin o no light, però mai pel senzill fet de consumir-ne i prou.

Una alimentació saludable i la pràctica regular d’activitat física contribueixen al manteniment d’un bon estat de salut, d’un pes saludable i ajuden a prevenir malalties. En cas que sigui necessari aprimar-se, es recomana seguir una dieta variada, suficient i equilibrada, combinada amb exercici físic, i no cal recórrer a aquest tipus de productes.

Els requisits que haurien d’acomplir-se perquè un aliment es pugui qualificat de light son els següents:

  • Que existeixin en el mercat productes similars però sense modificar (“no light”).
  • Que la reducció del valor energètic sigui com a mínim del 30% respecte del producte de referència.
  • Que a l’etiqueta, a part de mencionar el percentatge de reducció, hi aparegui el seu valor energètic i el del producte de referència (per 100g o 100 ml) i, si es desitja, el valor energètic per porció.
  • No s’haurien de sotmetre a publicitat enganyosa ni fer servir el qualificatiu d’ “aprimant” o “de règim”.

Cal assenyalar que no tots els productes que es troben disponibles al mercat acompleixen les especificitats anteriors. Per tant, és important informar-se, tenir una visió crítica i llegir sempre l’etiqueta del producte al moment de fer la compra.

Valora aqueste article